Bestefar

Hvorfor blir sang tatt ut av skolen? Diskriminerer den? Er den for nasjonalistisk?
Per Olav Asplund, 20. oktober, 2024


Hvorfor har sangen blitt tatt fra oss?


"Det er jo ingen fugler her lenger!" kan du høre eldre si på tur i skogen. Og mange av dem tror faktisk at det er færre fugler - og at dette fører til deres tilstand og påstand. 


Men sånn er det ikke. Det er ulike svekkelser i hørselsorganene som fører til dette tapet av opplevelser hos eldre. Dette bildet er imidlertid nyansert. Blant annet har det noe å si:

  • Hvilke frekvenser: Hørselstap rammer ofte høyere frekvenser først. Hvis fuglesangen ligger i dette frekvensområdet, kan det bli vanskeligere å oppfatte for eldre. Men mange fugler har også lavere toner som fortsatt kan høres godt.
  • Bakgrunnsstøy: Eldre mennesker kan være mer sensitive for bakgrunnsstøy, som trafikk eller andre lyder. Dette kan gjøre det vanskeligere å skille ut fuglesangen fra andre lyder.
  • Individuell variasjon: Hørselstap utvikler seg forskjellig fra person til person. Noen eldre mennesker opplever lite eller ingen endring i hørselen, mens andre kan ha betydelige problemer.


Det antall voksne som kan nasjonslsangen er halvert på 40 år.
___

 

Men hva med sang?

Da står det verre til med sangen i Norge. Vi er i ferd med å miste den i offentlig regi. Og her er det ikke fysiologiske årsaker som har ført oss ditt. Det er sosiale og politiske årsaker som har ført til denne svært tragiske tilstanden. For sang har vært, og er forstatt, et svært viktig pedagogisk hjelpemiddel når det gjelder barn. 

Å synge i oppveksten er viktig, og har en rekke positive effekter på barns utvikling.


Her er noen av grunnene til hvorfor:

  • Språklig utvikling: Sang hjelper barn å utvikle språk gjennom rytme, melodi og rim. Det styrker ordforrådet, grammatikk og uttale.
  • Kognitiv utvikling: Musikk, og spesielt sang, stimulerer hjernen og fremmer kognitiv utvikling. Det forbedrer hukommelse, konsentrasjon og problemløsningsevne:

    • Å huske sanger styrker barnets hukommelse og evne til å lære nye ting.
    • Å følge med på en sang krever konsentrasjon og oppmerksomhet.
    • Noen sanger inneholder små gåter eller utfordringer som stimulerer barnets evne til å tenke kreativt.
  • Sosial og emosjonell utvikling: Sang er en sosial aktivitet som styrker bånd mellom barn og voksne. Det hjelper barn å uttrykke følelser, bygge selvtillit og samarbeide med andre.
  • Motorisk utvikling: Mange sanger innebærer bevegelser og dans, som bidrar til å utvikle barns motoriske ferdigheter, koordinasjon og balanse.
  • Musikalitet: Å synge fra tidlig alder gir barn en god grunnlag for å utvikle musikalsk forståelse og kanskje til og med et talent for musikk
  • Rytme og melodi: Sanger har en naturlig rytme og melodi som hjelper barn å forstå språkets struktur og tonefall.
  • Ordforråd: Gjennom sanger lærer barn nye ord og uttrykk på en lekfull måte.
  • Uttale: Sang trener munnmuskulaturen og hjelper barn til å utvikle en klar og tydelig uttale.

Og alt dette velger nå den ene skolen etter den andre å ta bort!


Det begynner i hjemmet.

Det er der barna får et naturlig forhold til sang. Og jeg mener ikke med det å hevde at alle foreldre burde være såkalt musikalske. Det viktigste er å forstå hva sang vil kunne bety for barnets oppvekst. Les mer om hva det å være musikalsk omfatter.   


Hva gjør vi da?
 
Sørg for at barna får synge - mye! Her noen tips:

  • Velg tonale sanger* (gjerne på Spotify) som barna liker:
    Det kan være alt fra barneviser til poplåter.
  • Finn frem musikk med variert tempo og toneart:
    Dette gjør sangstundene mer interessante.
  • Beveg dere til musikken:
    Dans, klapp eller bruk instrumenter for å gjøre sangstunden mer aktiv.
  • Syng sammen med andre: Inviter familie eller venner til å bli med.
  • Ha det gøy!
    Det viktigste er at både du og barna koser dere.


Så la oss håpe at det er noen som kan synge med på nasjonslsangen 17. mai 2050!

 

Tonalitet er et begrep innen musikkteori som beskriver et musikalsk stykkes grunnleggende klangfarge og harmoniske struktur. Det er basert på en bestemt tone, kalt tonika, som fungerer som et ankerpunkt for stykket. Andre toner i stykket er relatert til tonika og danner en skala som gir stykket sin karakteristiske klang.


Tonalitet kan være både større og mindre. En større tonalitet har en lysere og mer optimistisk klang, mens en mindre tonalitet har en mørkere og mer melankolsk klang.


Tonalitet er et viktig element i musikk, da det gir stykket en følelse av sammenheng og enhet. Det hjelper også lytteren til å forstå og oppfatte musikken på en dypere nivå.

 


Følg oss på Facebook: