
Per Olav Asplund,
10. august, 2024

Ta toget dit du skal
«Jeg er ikke på Facebook, jeg..» kan folk si, og fortsetter, «jeg er bare på Instagram.»
Da hender det at jeg spør, «hvor tar den bussen deg?»
For det er hvor du skal og hva du skal gjøre der som bør avgjøre hva du velger å reise med. Ingen ville vel satt seg på en buss til Hønefoss, dersom de skulle til Moss?

Kommunikasjon handler om å nå frem til bestemte målgrupper med budskap og innhold.
__
Det florerer av sosiale medier og de har ulike roller og funksjoner. Noen egner seg for spontan og tidsbegrenset «show off,» andre for privat oversikt, interaksjon og dokumentasjon. Mens et tredje kan kanskje ha bedre eksponering i spesielle miljøer du måtte være interessert i.
Men det er også en annen faktor som bør telle med; "hvor egner det seg best for meg, som utgiver mot en bestemt målgruppe, å legge ut informasjonen?"
Og en utgiver er en som må ta mange hensyn. Som f.eks.. "..er dette mediet godt egnet for meg og min interessegruppe? Skal kommunikasjonen vare (opprettholdes) lenge, ja kanskje over tiår. Egner det seg til oppslag og gjenfinning? Er tekst- og bildeformatene (og mulighetene med disse) egnet for verbal-visuell kommunikasjon? Kan jeg arkivere filer i ulike dataformater? Osv."
Når disse spørsmålene er besvart, dukker det opp noen sannheter knyttet til sosiale medier. Og det er: SnapChat egner seg ikke for langsiktig vedlikehold av familetreff (grupper) og "reunions," arrangementer, fil-arkiv mm. Det gjøre heller ikke Instagram. Derimot, Facebook er særdeles godt egnet til slike oppgaver.
Det handler altså om dem
og ikke om deg
Dette innebærer at for noen blir det kanskje nødvendig å være synlig på flere ulike sosiale medier. Du blir altså nødt til å ta både tog, buss og båt for å komme frem til målet.
"Moralen" i dette er, at når vi skal kommunisere - ikke bare "drive med Internett og sånn" - så må vi ta toget dit vil skal. Og er det ikke togforbindelse, så ta buss, kjør bil eller tråkk med sykkel.
Målet er leserne - ikke kun mediet.

Følg oss på Facebook:
Ta toget dit du skal
«Jeg er ikke på Facebook, jeg..» kan folk si, og fortsetter, «jeg er bare på Instagram.»
Da hender det at jeg spør, «hvor tar den bussen deg?»
For det er hvor du skal og hva du skal gjøre der som bør avgjøre hva du velger å reise med. Ingen ville vel satt seg på en buss til Hønefoss, dersom de skulle til Moss?
Kommunikasjon handler om å nå frem til bestemte målgrupper med budskap og innhold.
__
Det florerer av sosiale medier og de har ulike roller og funksjoner. Noen egner seg for spontan og tidsbegrenset «show off,» andre for privat oversikt, interaksjon og dokumentasjon. Mens et tredje kan kanskje ha bedre eksponering i spesielle miljøer du måtte være interessert i.
Men det er også en annen faktor som bør telle med; "hvor egner det seg best for meg, som utgiver mot en bestemt målgruppe, å legge ut informasjonen?"
Og en utgiver er en som må ta mange hensyn. Som f.eks.. "..er dette mediet godt egnet for meg og min interessegruppe? Skal kommunikasjonen vare (opprettholdes) lenge, ja kanskje over tiår. Egner det seg til oppslag og gjenfinning? Er tekst- og bildeformatene (og mulighetene med disse) egnet for verbal-visuell kommunikasjon? Kan jeg arkivere filer i ulike dataformater? Osv."
Når disse spørsmålene er besvart, dukker det opp noen sannheter knyttet til sosiale medier. Og det er: SnapChat egner seg ikke for langsiktig vedlikehold av familetreff (grupper) og "reunions," arrangementer, fil-arkiv mm. Det gjøre heller ikke Instagram. Derimot, Facebook er særdeles godt egnet til slike oppgaver.
Det handler altså om dem
og ikke om deg
Dette innebærer at for noen blir det kanskje nødvendig å være synlig på flere ulike sosiale medier. Du blir altså nødt til å ta både tog, buss og båt for å komme frem til målet.
"Moralen" i dette er, at når vi skal kommunisere - ikke bare "drive med Internett og sånn" - så må vi ta toget dit vil skal. Og er det ikke togforbindelse, så ta buss, kjør bil eller tråkk med sykkel.
Målet er leserne - ikke kun mediet.
Følg oss på Facebook: